dissabte, 22 de juny del 2013

Procés cap a la independència. Oportunitat o cortina de fum?


El passat 21 de juny vaig participar a una taula rodona organitzada per l'Associació Cultural La Llibertària, anomenada "Procés cap a la independència. Oportunitat o cortina de fum?". Durant aquesta, els quatre ponents vam exposar els nostres punts de vista sobre quatre punts que se'ns havien proposat prèviament. Després, es va obrir un torn d'intervencions i debat obert entre totes les persones assistents a l'acte.

Com ja vaig dir, considero que els actes públics de debat i discussió són un tipus d'activitat enriquidora necessària i vital que s'ha de valorar, promoure i organitzar molt més. En aquests, es poden abordar  moltes i diferents qüestions essencials, importants i interessants. Han de servir perquè es puguin trobar persones amb diferents punts de vista -a vegades confrontats-, per trencar les nocives tendències de "tancar-se cadascú a casa seva", en un compromís de donar la cara, expressant i defensant amb arguments i raons les pròpies postures, i escoltant les de l'altre. També serveixen per posar en pràctica els principis fonamentals de llibertat de consciència i d'expressió, així com els de saber estar cordial i respectuosament amb persones amb qui pots tenir moltes diferències.

A continuació, comparteixo, lleugerament desenvolupats, ampliats i retocats, els apunts que vaig preparar per intervenir a l'acte:


Bloc 1.-  [Conceptes] Què significa "independència" per a tu?

Se li ha de donar una gran importància a les paraules, buscar-ne els significats més autèntics i utilitzar-les degudament, amb la preocupació de no caure en l'acceptació i l'ús del lèxic dels sistemes de dominació.

Aquests busquen constantment conquerir paraules clau amb força alliberadora, apoderar-se del seu significat, adaptar-les al seus discursos i imaginaris perquè esdevinguin inofensives i el seu ús afavoreixi els seus interessos. Alguns exemples de paraules acaparades per l'actual sistema de dominació serien democràcia, socialisme, llibertat, revolució... i independència. La "qüestió nacional" (la "independència de Catalunya") ha estat i és integrada en el discurs del sistema i utilitzada per manipular la població i distreure-la de les qüestions crucials.

Cal dir que sempre hi ha dependència entre les persones, els pobles i els successos del món, en el sentit d'afectar unes coses a les altres (interdependència), però ara parlaré de dependència entenent-la en el sentit de dependre al estar subjugat. En aquest sentit sí que podem i hem d'aspirar a ser independents, a no estar subjugats.

La paraula independència remet a la idea de "no-dependència". La independència d'un poble o comunitat humana, doncs, seria la sobirania d'aquest sobre tots els diferents àmbits de la vida col·lectiva, és a dir, la seva capacitat de lliure autodeterminació, la seva capacitat d'autonomia (del grec autos, i nomos), de donar-se les pròpies normes.

Perquè aquesta fos real i efectiva, i no una abstracció, s'haurien de donar dues condicions:

1) Independència de portes endins: que la població s'organitzi de manera igualitària i no jeràrquica, és a dir, sense Estat ni Capitalisme, sinó organitzada local i assembleàriament, amb els recursos econòmics en mans del poble, perquè no hi hagi unes persones que depenguin d'unes altres. Una comunitat no és lliure si les persones no ho són, i vice versa. Així s'uneix el principi d'autonomia individual i autonomia col·lectiva.

2) Independència de portes enfora: que els pobles i comunitats no estiguin sotmesos a estructures externes, que no es trobin coaccionats per formar part de sistemes de decisió majors, sinó que siguin lliures de federar-se amb qui vulguin per mutu acord, podent desfer lligams en tot moment.

Aquestes condicions permetrien una independència o sobirania real.

Com és obvi, la realitat actual es troba a les Antípodes d'això.

No hi ha sobirania popular, el poder es troba concentrat en mans d'elits (transnacionals, nacionals, locals...) i estructures oligàrquiques que estan per sobre del poble, en situació de dominació, manipulació i explotació d'aquest. A més, les dinàmiques del sistema estatal-capitalista fan que aquesta concentració de poder augmenti cada vegada més. Així doncs, hi ha una enorme dependència/subordinació dels pobles i comunitats a aquestes elits.

Mentre que la dependència es basa en la centralització de les estructures de poder estatals (Imperi Romà, Estat espanyol o català, UE...), la independència es basaria en la descentralització dels municipis i les comunitats locals de poder democràtic. Per tant, a la pràctica, la mida demogràfica dels subjectes "poble/pobles" independents i sobirans no seria la dels pobles homogeneïtzats sota els "Estats-Nació", sinó que seria molt més reduïda (partint de l'escala local, tendint als tractats i confederacions d'escala regional i superior, sense perdre l'autonomia de base).

El concepte de "sobirania nacional" és una farsa que prové de les revolucions liberals i amb la qual s'ha perfeccionat enormement el sistema de dominació contemporani, ja que la gent ha acabat considerant que viu en societats "lliures i democràtiques". El "Dret a l'autodeterminació de les nacions" de la carta de l'ONU s'utilitza per sostenir l'imaginari del sistema i per legitimar l'imperialisme actual.


Bloc 2.- [Aliances internacionals] És possible ser independents dins la Unió Europea? Quin procés cap a la independència ens pot ajudar a sortir de la crisi política, econòmica i democràtica? Quines aliances a nivell internacional faries?

Com vèiem abans, la independència/autodeterminació popular és una qüestió dels pobles i comunitats autoorganitzats, no del domini i el poder dels Estats. La UE és una unió d'Estats.

La crisi democràtica que patim és la crisi de l'absència de democràcia (del grec demos i kratos, "poder del poble"). Considerar que vivim en una democràcia que funciona malament (per culpa de la corrupció de la classe política o del "cop d'Estat financer" i les retallades), és limitada o s'ha quedat obsoleta és, com deia abans, fer-li el joc al sistema acceptant el lèxic del poder en qüestions clau.

Aliats internacionals serien, en primer lloc, totes aquelles persones d'arreu del món que davant de processos de veritable ruptura cap a l'autodeterminació que es poguessin anar gestant i desenvolupant es posessin de part del poble i no del poder (Estat espanyol o català, UE, OTAN...).

També ho serien totes aquelles comunitats i pobles que alhora estiguessin fent passos cap a la seva pròpia autodeterminació. En aquest punt, podrien ser particularment interessants els casos de comunitats geogràfiques properes (Península Ibèrica, nord dels Pirineus...), per poder anar desenvolupant les màximes relacions de contacte i suport mutu, tenint en compte la perspectiva històrica de decreixement global i tendència a la re-localització de la vida i l'economia que afrontarem[1].

Amb el 15M, el moviment "Occupy" i diferents revoltes i mobilitzacions arreu del món, s'ha parlat de "Global Revolution" -encara que d'una manera banal-. La gent veu que estem en el mateix vaixell, compartint problemes i reptes fonamentals, i que els esforços i les lluites han de ser i sentir-se part d'un anhel humà que ens uneixi. Aquest sentiment s'ha de mantenir i enfortir.


Bloc 3.- [Paper del carrer i de les institucions] Veient com està el procés cap a la independència, avui 21 de juny del 2013, quin és el full de ruta que vosaltres proposaríeu al conjunt de la societat catalana? Quin paper ha de fer l'autoorganització i mobilització popular? Quin paper han de fer institucions com el Parlament i el govern de la Generalitat?

Una tasca vital a assumir és la reflexió profunda sobre diferents qüestions fonamentals, polítiques, econòmiques, ètiques, ecològiques, existencials... Ser responsable, afrontant la totalitat diversa de problemes, no centrar-se i especialitzar-se només en alguns d'aquests, una tendència que en les últimes dècades ha dominat i hem de deixar enrere.

Cal debatre, dialogar i discutir sobre aquestes qüestions, primer, entre la gent més preocupada, conscienciada i activa, sortint cadascú dels seus guetos i abandonant els dogmatismes de les ideologies, i, després, plantejant-les a gran part de la població catalana. La conclusió a la que hauríem d'arribar és que les solucions que puguin haver als grans problemes de l'actualitat (i futurs) seran possibles a través de l'autodeterminació dels pobles i les persones, i el camí cap a aquesta implica una ruptura revolucionària, per tant, cal tornar a posar sobre la taula -renovada, millorada i actualitzada- la idea de Revolució.

Considero que avui en dia la idea de Revolució hauria d'incloure dues vessants fonamentals: la social i la personal.

1) Revolució social: Autoorganització; lluita i impugnació del sistema vell i construcció dels fonaments del nou, en una transició que suposi, des del nivell local, un apoderament en tots els àmbits, una transició[2]:

a) Àmbit polític: Recuperació de la política no-professionalitzada i de l'Assemblea Popular com a òrgan    sobirà. Apoderament progressiu de les assemblees locals, creació d'espais d'àgora...

b) Àmbit econòmic: Transició cap a una economia popular, extreure cada vegada més béns (terra, treball, capital...) de l'economia de mercat capitalista per introduir-los en una nova economia emergent, col·lectivitzacions i cooperativisme autogestionari, xarxes de consum i monedes locals, cooperatives d'autofinançament...

c) Àmbit social: Cap a una educació i una salut realment públiques (autogestionades), la recuperació de les formes i relacions d'assistència i ajuda mútua, l'autogestió del saber i el coneixement, mitjans de comunicació i expressió alternatius, una cultura i art revolucionaris...

2) Revolució personal: Cito un fragment d'un article d'un amic i company[3]: "La principal força motriu de la Revolució Integral no seran els interessos particulars, immediats i materials de les persones, sinó més aviat la qualitat moral i la riquesa interior d'aquestes. Tal revolució no serà fruït de les “lleis de la història” ni dels “interessos del proletariat”: si bé les circumstàncies històriques objectives poden condicionar el procés revolucionari, si bé els interessos de les classes oprimides naturalment poden estimular-lo, la força motriu i el factor decisiu serà la virtut de les persones, ja que, en definitiva només de la vivesa intel·lectual, de la valentia, de la fortalesa, de l’entrega desinteressada, de la capacitat per conviure, de la modèstia, de la frugalitat, de la solidesa de la voluntat, de la generositat, de la cortesia i de moltes altres virtuts, emergeix, al mateix temps, la comprensió profunda i àmplia de la realitat i la capacitat per dur a terme la seva transformació revolucionària." Especialment tenint en compte la situació en que ens trobem humanament, fomentada per les elits gestores del sistema actual i les seves pròpies dinàmiques nocives, cal donar una importància cardinal a la qualitat de les persones i, per tant, als necessaris processos de re-construcció integral que hem de dur a terme com a individus si volem estar a l'alçada del difícil i complex projecte de transformació revolucionària i positiva de la societat.

Del Parlament i el govern de la Generalitat només hem d'esperar que siguin un obstacle antagonista als processos d'independència i autodeterminació de la població catalana i de qualsevol altra. Una consciència clara a favor de la independència hauria de comportar un rebuig clar, explícit i fonamentat d'aquestes institucions.


Bloc 4.- [Cortina de fum o oportunitat de canvis] Reflexió final contestant a la pregunta de la taula rodona. Aquí no ens interessa tant els desitjos d'alliberament nacional i emancipació social que tingueu com quina és la realitat i si amb les eines que tenim podem aspirar a una independència plena i real (sobirania política, econòmica, ecològica, alimentària, etc.)

Pel que he argumentat, la qüestió de la creació d'un Estat català no tindria res a veure amb el projecte d'independència i autodeterminació popular, que aniria per un altre camí. El segon és un projecte humà històric i a llarg plaç.

L'Estat ha estat i és el problema, i no la solució, en la qüestió de la llibertat/independència i en moltes altres. És un gran mal i un agent causant de la crisi múltiple i la misèria que patim actualment la humanitat.

L'anticapitalisme, com a força emancipadora, té avui en dia un greu problema, que és que parteix d'una concepció superficial i insuficient del capitalisme, com si només es tractés de relacions econòmiques i el seu pilar fos només la propietat privada. També n'és pilar l'Estat, com a aparell militar-repressiu, de dominació política i de manipulació i adoctrinament, i també n'és pilar l'hegemonia de tots els disvalors que ens porten a viure la vida acceptant la dominació, o a oposar-nos-hi però sense gaire esforç (això suposa que el gran problema no sigui la corrupció de la classe política o financera, com alguna gent diu, sinó la de les classes populars).

L'Estat i el capitalisme han anat, van i aniran de la mà, i acceptar-ho pot ser dur però fer-ho és l'única manera d'intentar superar-los efectivament. L’Estat no és un aparell neutral que es pugui utilitzar a favor del poble.

“L'apel·lació al poder de l'Estat invariablement legitima i enforteix a l'Estat, amb el resultat que, en efecte, disminueix el poder del poble. El poder no permet cap buit en la vida pública. Tot el poder que l'Estat guanya sempre ho fa a expenses del poder popular. Al seu torn, tot el poder que el poble adquireix, sempre ho fa a expenses de l'Estat. Legitimar el poder de l'Estat és, per tant, deslegitimar el poder popular.”[4]

En aquest sentit, crec que el paradigma del socialisme estatista està equivocat i que l'estratègia de presentar-se a les eleccions parlamentàries ha estat caure en un dels paranys del sistema.

Crec que s'ha de pensar en termes d'anàlisi i estratègia, en la línia del que comentava al punt anterior. Ja existeixen molts projectes, iniciatives i lluites afins als valors i les idees d'autodeterminació, el problema és que no formen part d'un anhel i un projecte revolucionari comú, que comprengui:

1) Anàlisis de la realitat que mostrin que la sortida a la situació de crisi multidimensional i dominació, el camí cap a la independència plena i real, es troba en la substitució del sistema actual (i del sistema de disvalors i creences que el legitimen) per un de nou amb fonaments molt diferents, i no en la reforma, millora o reparació d'aquest.

2) Una visió comuna dels fonaments de la societat nova, els principis de la sobirania popular i de la convivència.

3) Una visió comuna de l'estratègia general per construir-la.

Hem de motivar la reflexió sobre la necessitat de formar part d'aquest anhel i projecte comú, la Revolució, aportant els arguments necessaris.


__

Notes:

[1] Sobre la crisi energètica i de recursos, recomano veure la feina d'Antonio Turiel, articles com "Comentaris sobre el declivi energètic mundial i el 'període especial' cubà" (Blai Dalmau, 2012) i "La quiebra del capitalismo global: 2000-2030. El inicio del fin de la energía fósil: una ruptura histórica total" (Ramón Fernández Durán, 2011) i documentals com "No hay mañana" (Incubate Pictures, 2012).

[2] En aquest sentit, considero molt valuoses les aportacions de Takis Fotopoulos a "Estratègies de transició i el projecte de la Democràcia Inclusiva" (2002).

[3] "Procés Constituent o Revolució Integral?" (Blai Dalmau, 2013).

[4] "Rehacer la Sociedad: senderos hacia un futuro verde" (Murray Bookchin, 1990)

9 comentaris:

  1. Felicitats per aquesta intervenció, Joan!

    "El tema de la independència està més present que mai. L'elit catalana, des del govern i els mitjans de comunicació, bombardegen la població amb missatges nacionalistes que confonen al poble de tal manera que la conflictivitat social, la tensió entre rics i pobres, està pràcticament neutralitzada. El poble abraça les "seves" institucions nacionals, els seus líders polítics, la classe empresarial catalana, entregant-se i sotmeten-se amb gran plaer, emocionat de veure que aquells que l'esclavitzen i l'exploten econòmicament, ara, el salvaran de l'opressió espanyola.

    Esperem que la nostra aportació a la qüestió des de l'òptica anarquista pugui contribuir a desenvolupar una força social de pensament i acció que s'oposin a la corrent dominant nacionalista. Els partits polítics de tots els colors, burgesos i pseudo-obrers, de dreta i d'esquerra, estan alimentant una corrent de pensament dominant de caràcter patriòtic i nacionalista en la que s'està ofegant la societat catalana i de la que pocs som capaços d'escapar.

    Els moviments nacionalistes tendeixen a aplicar el següent criteri: o estàs amb mi o estàs contra mi, ets dels meus o ets del poble enemic (o ets català o ets espanyol, o ets serbi o ets croat, o ets ucraïnès o ets rus). Qualsevol que decideixi desmarcar-se dels plans i el programa d'un moviment nacionalista és acusat d'afavorir i pertànyer al poble odiat, a l'enemic. No importa el motiu, no hi ha raons (racionals) que es puguin enfrontar al sentiment (irracional) de pertànyer a un poble decidit a realitzar la seva gesta gloriosa.

    Nosaltres, els anarquistes, no seguim la corrent dominant catalanista, ni remem amb totes les forces polítiques per la independència de Catalunya, ni ens identifiquem amb la pàtria catalana. Per això ens acusen d'espanyolistes.

    Amb aquest text volem trencar la dualitat català-espanyol, independentista-espanyolista. Simplement volem aportar una tercera visió, una nova via de superació del conflicte nacional. Volem superar el conflicte simplement posant l'atenció sobre l'individu a l'hora de construir una societat justa i sense opressió.
    Sobre l'alliberament i l'autodeterminació dels pobles

    Avui dia l'autoritarisme, en les seves diverses formes (capitalisme, patriarcat, religió, estat...), s'estén arreu del món mantenint sotmesos d'una o altra forma a la totalitat dels pobles. A aquesta força anihilant i embrutidora que suposa l'autoritat s'hi oposa l'acció i les idees d'aquelles que volem crear un món nou basat en la relació fraternal, lliure i solidària entre individus i les seves comunitats: els anarquistes."

    ResponElimina
    Respostes
    1. "A Catalunya es dóna el cas que gran part de la població s'identifica amb una serie de trets lingüístics i culturals que no corresponen en la seva totalitat amb els valors lingüístics, morals, religiosos, culturals, tradicionals, artístics, estètics i ètics que el Regne d'Espanya promociona i imposa per igual a tots els seus súbdits. Podríem dir que gran part de la població catalana se sent part d'un col·lectiu de persones amb les que comparteix una manera relativament semblant de parlar, de celebrar les festivitats, de menjar, de veure el futbol, de casar les pubilles...

      Els que s'identifiquen amb aquest col·lectiu potser no tenen massa clar quines són les característiques que s'han de tenir, les condicions que s'han de complir per pertànyer a aquest club de socis tan heterogeni, tant ampli, tant abstracte. Els socis d'aquest club diuen "Jo sóc Català!" però amb prou feines podrien dir què vol dir ser català, o definir amb claredat que és el poble català.

      Ara bé, els socis, i sobretot el president del club, sí que tenen clar com no pots parlar si vols ser del club, com no pots celebrar el nadal i quin equip de futbol no pots animar. Per ser català pots parlar com els pijos de Barcelona o com els gitanos de Lleida, però no pots parlar com el Quixot, no pots menjar "zarzuela" per "nochebuena", no pots ser del Madrid, no pots, no pots, no pots...

      Des de l'aparició de l'estat espanyol (1714), les seves elits dominants han portat a terme un pla d'homogeneïtzació de la població a nivell cultural i lingüístic consistent en imposar els trets culturals i lingüístics que només compartien una part dels súbdits: els castellans. Es tracta de crear una comunitat homogènia de súbdits que s'identifiquin amb una llengua única, un rei únic, un estat únic, una bandera única.

      Aquest procés d'uniformització cultural té com a víctima la diversitat i heterogeneïtat. Aquesta relació de dominació, ha provocat històricament la repressió i persecució de tots els trets culturals i lingüístics propis dels territoris catalans.

      En oposició a aquesta repressió cultural han sorgit també al llarg de la història iniciatives socials i polítiques que han reivindicat l'autodeterminació del poble català. Avui dia aquesta tensió persisteix, encara que amb menys brutalitat, i les forces independentistes i nacionalistes catalanes continuen reivindicant l'autodeterminació, però sempre sota un mateix principi: la creació d'un estat català. Però sota quina forma pot ésser realment lliure el poble català?

      Els anarquistes concebem la llibertat com el ple desenvolupament dels individus en totes les seves facetes (intel·lectual, emocional, cultural, física...) en el si d'una societat lliure i solidària absent de tot tipus d'autoritat. Per tant, rebutgem la idea que qualsevol estat-nació hagi de ser la solució a la nostra esclavitud, encara que s'auto-denomini català. Nosaltres estem per la destrucció de tots els estats i no per la creació de nous.

      L'anarquisme proposa construir la societat centrant l'atenció en els interessos de cada un dels seus individus, ja que considera que aquests no han nascut per satisfer les aspiracions de tercers, sinó per auto-realitzar-se. Per altra banda, el nacionalisme pretén construir la societat i la justícia centrant l'atenció en els interessos de les nacions. Aquestes són entitats abstractes construïdes en un nivell superior a l'individu. En les nacions, els individus són mitjans per satisfer l'interès nacional i per tant, en el moment en el que l'interès de l'individu s'oposa a l'interès nacional, la societat basada en la nació obliga a l'individu a actuar en contra del seu interès i en contra de la seva voluntat per satisfer allò més sagrat: la voluntat nacional.

      És així com els soldats van a fer la guerra contra la nació enemiga, disposats a donar la vida per salvar la pàtria."

      Elimina
    2. "El nacionalisme català, igual que qualsevol altre, tendeix a crear una percepció homogeneïtzadora i simplista del que implica haver nascut en un lloc determinat. El propi pensament nacionalista, el patriotisme, culpabilitza, exclou i castiga la diversitat cultural (per exemple la coexistència de diferents llengües o diferents identitats dins d'un mateix territori) concebent-la com una amenaça a la pròpia identitat que cal reprimir i controlar. L'exaltació patriòtica d'allò que és propi d'un poble porta a més molts cops a voler sostenir en el temps tradicions i costums que, per anacrònics o per injustos, s'haurien de superar.

      La conclusió més clara que traiem és que qualsevol tipus de nacionalisme, fins i tot el de caràcter independentista (per exemple el basc o el català) són al seu torn centralistes i reprimeixen les diferències que existeixen en el seu si, ja que parteixen de la "nació", oblidant que cada persona és un ens autònom amb unes quantes característiques pròpies que la fan inigualable a una altra persona.

      Sovint dos pobles, dos nacions, es poden diferenciar principalment per practicar una religió diferent (serbis-ortodoxos, bosniàns-musulmans i croats-catolics), però comparteixen la llengua (serbis, bosniàns i majoria de croats comparteixen un parla eslava anomenada štokavica, štokavština o štokavsko narječe).

      En el cas dels catalans i els castellans, la llengua és la característica determinant, o més evident a l'hora d'establir una diferenciació ja que tant catalans com castellans, tradicionalment, s'han sotmès al Papa de Roma.

      Durant la història hi han hagut exemples de nacions o pobles que s'han creat i desfet depenent dels interessos polítics de les elits dominants del moment.

      Per crear una nova identitat nacional que englobi un nou estat només cal centrar l'atenció i donar-li la categoria de valor nacional, tret diferencial, a allò que és comú a tots els territoris de l'estat. En el cas de la República Socialista Federal de Iugoslàvia de Tito, es van oblidar les diferències en la religió entre Serbis, Bosnis i Croats i es va construir la identitat nacional iugoslava en base a la lluita contra el feixisme i la llengua eslava comú "serbo-croata".

      Per dividir una nació en dos o més nacions només cal negar allò que es comú i potenciar al màxim allò que diferencia. Per separar els catalans dels valencians, s'obvien les similituds de la parla valenciana amb la parla occidental catalana i es centra l'atenció en les peculiaritats de la llengua de la capital valenciana per traçar la línia divisòria. Per dividir la nació iugoslava en la nació sèrbia, la nació croata i la nació bosnia només va caldre recordar-li a la població a quina església o mesquita anaven els pares dels serbis, bosnis, i croats.

      La creació de les nacions i la seva evolució esta clarament determinada pels interessos polítics de les elits dominants que apliquen plans d'homogeneïtzació o divisió de la població potenciant o obviant diferències i trets culturals. Les nacions tal i com les coneixem i les seves fronteres han sorgit a base de guerres i xocs d'interessos entre elits de poder de diferents llocs del territori.

      Els Països Catalans (Catalunya-nord, País Valencià, Franja de Ponent, Principat, Alguer, Balears) són resultat de L'expansió del poder de Jaume I, la neteja ètnica en els territoris conquerits als sarraïns i l'establiment de població catalana en els territoris annexionats a la corona. Els nacionalistes catalans, pretenen mantenir durant els segles dels segles aquest estatus quo heretat de Jaume I aixi com els nacionalistes castellans pretenen mantenir l'estatus quo heretat de Felip V.

      Elimina

    3. Tant uns com altres pretenen aplicar els seus plans sobre una determinada població. Pretenen de forma conscient amollar la cultura del país i fer-la evolucionar segons els seus interessos oposant-se i intentant evitar el desenvolupament natural dels trets culturals i lingüístics de les diferents comunitats. Per aquesta transformació cultural planificada s'utilitzen els mitjans de comunicació nacionals, es creen estàndards lingüístics, s'ensenyen els trets culturals desitjables a les escoles de tot el territori per igual o en els extrems es procedeix a la neteja ètnica potenciant el racisme.

      Els anarquistes ens oposem a qualsevol intent de manipulació planificada de la població per la consecució d'interessos polítics. Nosaltres defensem la diversitat cultural i lingüística, el mestissatge, l'intercanvi, la superació de les tradicions injustes. Defensem el lliure i natural desenvolupament de les cultures. Practiquem el respecte a les peculiaritats de cadascú i de cada comunitat.

      Es per això que ens oposem a l'estat espanyol i els seus plans d'homogeneïtzació artificial i premeditada de la mateixa manera que ens oposem al nacionalisme català que pretén crear fronteres, catalanitzar i construir la justícia social en base als interessos nacionals.

      Només combatent per igual qualsevol tipus de nacionalisme, sigui aquest basc, espanyol, gallec, català o andalús es pot ser mínimament coherent, perquè són tots igual de perniciosos. I solament partint del federalisme i l'internacionalisme llibertari es pot respectar l'autonomia personal, les diferents cultures autòctones i les peculiaritats de cada zona sense sacrificar-los a interessos polítics."

      Elimina
    4. (( He compartit aquí aquesta declaració que em sembla força encertada i que trobo que en certa manera complementa i completa els arguments de la teva intervenció, Joan. Salut!))

      Elimina
    5. Gràcies Blai. És un comunicat d'ara fa un any del grup "L'Albada Social":

      http://www.nodo50.org/juventudeslibertarias/?e=85&w=catala

      Elimina
  2. Molt interessant excepte en el fet de no valorar la via electoral com a via emancipatoría, els principis autogestionaris son feu i deixeu fer els companys que fan servir altres vies, mentres no interfereixin en la llibertat propia...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bé, no hi ha cap principi autogestionari que plantegi que la crítica és negativa, ni la paraula o la denúncia és "no deixar fer".

      Més aviat la crítica (i la reflexió) és ESSENCIAL per al projecte de la revolució autogestionària.

      La cosmovisió del marxisme i la via parlamentarista han demostrat no ser adequades per a aquest projecte.

      La via electoral és una trampa, aquesta és la meva opinió, aquí no desenvolupada.

      Salut!

      Elimina
  3. Alguien dijo una vez...
    Reconoceos a vosotros mismos, reconoced lo que sois. Y abandonad la tonta manía de ser lo que no sois.
    Bon escrit i bons comentaris.
    http://laislarbronka.wordpress.com/2014/04/02/el-nacionalismo-una-patologia-contagiosa/

    ResponElimina